بطور کلی شبیهسازهای پرواز به دو دستة شبیهسازهای ثابت (FTD) و شبیهسازهای متحرک (FFT ) طبقهبندی می گردد که بخش عمده ای از تمارین و آموزشهای خلبان توسط شبیه سازهای نوع اول یعنی شبیه سازهای ثابت صورت می پذیرد. شبیه سازهای ثابت غالبا جهت آموزش نحوه عملکرد آلات دقیق و همچنین رفتار دینامیکی هواپیما مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان گروه دیگری از شبیه سازهای پرواز وجود دارد که برای بررسی رفتار سیستمهای ساخته شده و توسعه پیدا کرده در هواپیما استفاده می شود و هدف از طراحی و ساخت آنها آشنا کردن کاربران سیستم با عملکرد رفتاری آن، همراه با هزینه و خطر اندک می باشد؛ حال آنکه شبیهسازهای مهندسی در حوزة طراحی سیستمها به کار میروند و برای طراح این امکان را فراهم میکنند که پیش از آنکه دست به ساخت و آزمایش سیستم بزند، با هزینهای بسیار کمتر، از عملکرد رفتاری طرح مورد نظر خود آگاه شود. در دسترس داشتن شبیهسازی که دورنمایی همهجانبه و کامل از رفتار سیستم مورد بحث در اختیار طراح قرار دهد، در حال حاضر به عنوان یک نیاز غیرقابل انکار در فرایندهای مهندسی مورد توجه قرار میگیرد.
شبیهساز پرواز پایه ثابت پژوهشگاه هوافضا نیز از این قبیل شبیه سازها می باشد. برخی از مزایای استفاده از این شبیه ساز پرواز عبارتند از:آموزش آلات دقیق هواپیما، آموزش جانمایی کلید و سوئیچ ها، آموزش نحوه عملکرد سامانه های هواپیما، کاربرد در تحقیقات، عدم محدودیت در زمان و مکان استفاده، مدلسازی ایمن عیوب رفتاری هواپیما، کاهش ترافیک هوایی در مناطق آموزشی، افزایش ضریب ایمنی پرواز، و انعطافپذیری برنامة آموزش با کمترین هزینه و در محیطی امن. در این شبیهساز معادلات پرواز و سیستمهای هواپیما برای دو شرایط عادی و اضطراری در نظر گرفته شده است. از دیگر قابلیت های این این شبیه ساز سامانه ویژن آن میباشد که توسط آن چشم انداز بیرون هواپیما بصورت 3 بعدی نمایش داده می شود همچنین کلیة ابزارآلات، سوئیچها و کابین خلبان مطابق با نمونه اصلی ساخته و جانمایی شده است.
شبیه ساز پرواز ثابت هواپیمای ایران 140 در سال 1389به کارفرمای خود یعنی شرکت هواپیما سازی ایران (هسا) تحویل داده شد. شایان ذکر است که بخش هایی از این شبیه ساز از جمله سوئیچ های مکانیکی، سطوح کنترلی و سازه مکانیکی کابین این شبیه ساز توسط شرکت هسا ساخته شده است.
در ادامه برخی از مهمترین ویژگی های این شبیه ساز پرواز بیان شده است.
- ۹۶/۱۲/۰۲